Personalizacja ofert handlowych - dlaczego to takie ważne?

Ostatnia modyfikacja: 1 lutego 2021

Personalizacja jest stosunkowo nowym zjawiskiem marketingowym w sprzedaży. Przykłada się do niej coraz większą wagę. Każdy Klient chce być traktowany indywidualnie, chce czuć, że dokładnie znamy go i jego potrzeby. Twój też. To przecież niemalże niemożliwe, prawda? Jednak personalizacja podejścia pomaga stworzyć nam takie wrażenie. Trend ten sprawdza się świetnie m.in. w przypadku ofert handlowych.

Czym jest personalizacja?

Jak się okazuje, personalizacja to jeden z kluczowych czynników, który tworzy nasz pozytywny obraz w oczach Klienta, co z kolei często skutkuje zakupem. Ale na czym tak właściwie ona polega? Personalizacja opiera się na przystosowaniu komunikacji / cech produktu do konkretnego Klienta. Zamiast przekazywać informacje wszystkim odbiorcom za pomocą jednakowych, sztywno ustalonych regułek, skupiamy się na cechach / potrzebach indywidualnych każdego z nich. Przedstawiamy zatem ofertę w taki sposób, aby Klient zobaczył w niej na pierwszym planie siebie i swoje problemy, a także dostrzegł rozwiązania. Dzięki personalizacji Klient powinien poczuć, że świetnie rozumiemy jego trudności. To jednak nie wystarczy - musimy dać mu pewność, że jesteśmy w stanie na nie odpowiedzieć. Kto inny to zrobi, jak nie my? Przecież tak dobrze go znamy.

A nawet, jeśli nie… to potrafimy improwizować. Zadajmy sobie nieco trudu i zbierzmy o nim jak najwięcej informacji. To na pewno przyniesie efekty. 

Jaki jest cel personalizacji?

Cel numer jeden - zwiększenie sprzedaży. I to znaczne. 

Według badań przeprowadzonych przez firmę Gartner, aż 54% respondentów jest w stanie zrezygnować z zakupu, gdyby sprzedawca nie dostosowywał oferty i przekazu do ich oczekiwań. Stąd też coraz więcej sprzedawców decyduje się na użycie zabiegu personalizacji w procesach handlowych. 

Co więcej, nie chodzi tylko o pozyskanie Klienta, ale utrzymanie go. Klient, który będzie traktowany indywidualnie, zobaczy, że rozumiemy go i wiemy, czego potrzebuje i co najistotniejsze - pomagamy mu rozwiązywać jego problemy, będzie do nas wracał. A to także przełoży się na zyski. 

Czy chodzi tylko o pieniądze?

Nie. Wiadomo, biznes musi być mierzalny, przynosić dochód. Jednak indywidualne podejście do Klienta działa mocno na korzyść naszego wizerunku. Klient, czując, że odpowiadamy na jego potrzeby, będzie zadowolony z naszej obsługi. A jeśli zaś będzie zadowolony, swoją opinię przekaże dalej. 

Jak personalizować oferty handlowe?

Personalizacja doskonale sprawdza się w obszarze tworzenia ofert handlowych. Tworząc taką ofertę, powinieneś zadbać o każdy najmniejszy szczegół, aby już na etapie pierwszego styku z dokumentem, adresat poczuł, że zaangażowaliśmy się i poświęciliśmy na to czas. Od razu musi być widoczne, że nie jest to formatka kopiuj-wklej, tylko coś specjalnie dla niego. Twój Klient chce być traktowany indywidualnie, daj mu to poczucie.

Oto kilka wskazówek od nas:

  1. Zacznij od researchu. Dowiedz się, kim jest Twój Klient, w jakiej branży działa. Idealnie będzie, jeśli pójdziesz o krok dalej i uda Ci się określić, co wyróżnia go na tle konkurencji, jakie ma cele, wartości. Jeśli już zbierzesz kluczowe informacje, przejdź do procesu personalizacji. 

  2. Wybierz design odpowiedni dla konkretnego Klienta. Jako kolor przewodni możesz zastosować ten, który  widoczny jest w jego logo, czy na stronie internetowej. Możesz użyć także barw kojarzących się z daną branżą np. usługi technologiczne - kolor niebieski, sugerujący zaufanie, niezawodność.

  3. Pamiętaj o umieszczeniu nazwy Klienta oraz jego logo - to podstawa. Dzięki temu, już na pierwszy rzut oka będzie wiedział, że oferta adresowana jest do niego. Poczuje się w obowiązku, aby się z nią zapoznać.

  4. Przedstaw zindywidualizowane warunki. Przede wszystkim skup się na potrzebach, które może odczuwać Twój Klient. Masz już przygotowaną formułę dotyczącą swojej oferty? To nie jest najlepsze miejsce, aby ją umieścić. W pierwszej kolejności przedstaw rozwiązania najbardziej przydatne dla konkretnego Klienta z tej konkretnej branży, wyróżnij je. On poczuje, że doskonale go rozumiesz i dostrzeże w Tobie partnera. 

  5. Wczuj się w rolę Klienta. Pomyśl, czego na jego miejscu oczekiwałbyś od swojej firmy. Ułatwi Ci to dostosowanie oferty do jego wymagań.

Czy to musi być trudne?

Terminy gonią. Już sam research Klienta zajmuje sporo czasu. A teraz trzeba spędzić godziny nad przygotowaniem atrakcyjnej wizualnie oferty. Przecież to zajmuje mnóstwo czasu, musisz sam starannie dopracować każdy szczegół… Otóż nie!

Tutaj z rozwiązaniem przychodzi Sellizer. 

Przygotowaliśmy dla Ciebie gotowe wzory ofert, które możesz pobrać za darmo w formacie PPTX i dowolnie personalizować. Na pewno wybierzesz coś spośród 10 propozycji, które stworzyliśmy. Różnorodna stylistyka i kolorystyka umożliwią Ci znalezienie czegoś odpowiedniego dla każdej z branż. 

Pewnie masz wątpliwości, czy szablony są odpowiednie, czy powinieneś ich używać, przecież oferta musi być w pełni spersonalizowana... I będzie! Każdy element możesz dowolnie edytować. Ale przecież najważniejsze, żeby informacje w niej były indywidualnie dopasowane do Klienta - to klucz do sukcesu. Skup się na wkładzie merytorycznym, wykorzystaj powyższe wskazówki, bo resztę zrobiliśmy już za Ciebie. Gdybyśmy nie byli pewni, że to ma sens, przecież byśmy tego nie robili :) Już możesz zacząć myśleć, co zrobisz z zaoszczędzonym czasem. 

Dobrą praktyką jest dostosowanie wybranego szablonu dla siebie i przekazanie go handlowcom jako standard. Ci przed każdą wysyłką zmienią jedynie kluczowe elementy we wzorze, zapiszą w pdf i przekażą Klientowi za pomocą Sellizer - dzięki temu wyślecie spersonalizowane oferty i bedziecie wiedzieć o nich wszystko.

Ps. dostosowany wzór możesz umieścić w sekcji Dokumenty w Sellizerze i udzielić dostępu handlowcom - wtedy każdy będzie miał je pod ręka.

Zaoszczędź mnóstwo czasu i pracy z Sellizer!

Pobierz darmowe wzory ofert, które dla Ciebie przygotowaliśmy.